De lopersknie

lopersknieAan de illotibaalband, een peesband aan de buitenzijde van het bovenbeen die van het bekken naar het onderbeen loopt, zijn verschillende spiergroepen gehecht, waaronder de bilspieren. Deze spieren zorgen tijdens het lopen voor stabiliteit in het been. Tijdens een loopbeweging schuift de illiotibiale band over het bot aan de buitenzijde van de knie. Tussen de band en het bot ligt een slijmbeurs, waardoor het schuiven vergemakkelijkt word. Overbelasting kan resulteren in wrijving tussen het bot en de peesband waardoor een ontsteking van de tractus illiotibialis en de slijmbeurs kan ontstaan.

Klachten

Deze wrijving veroorzaakt een inspanningsgebonden zeurende pijn aan de buitenzijde van de knie. De pijn komt tijdens het lopen na een vaste tijd opzetten. Wanneer er wordt gestopt met lopen, trekt  pijn vrijwel direct weg. Meestal beginnen de klachten na een eenmalige extreme inspanning, maar het kan ook na verloop van tijd verergeren.

De blessure komt met name voor bij sporten waarbij veel gelopen wordt, zoals hardlopen en wandelen.

Tips ter voorkoming en behandeling:

  • Een veel voorkomende oorzaak is overbelasting (te veel, te vaak en/of te zwaar trainen) of en eenmalige extreme inspanning. Belangrijk is daarom een goede trainingsopbouw, zowel in uren als intensiteit. Neem bij veel klachten voldoende rust of kies voor een alternatieve training (bv. zwemmen of krachttraining) om de conditie, kracht en stabiliteit op peil te houden.

  • Demping is belangrijk om klachten te voorkomen en verminderen. Dit kan door zowel goede nieuwe schoenen te kopen als op een dempende ondergrond (bv. bosgrond) te lopen.

  • Bij pijn na het sporten kan de pijnlijke plek gekoeld worden door 10 minuten ijs hierop te leggen. Dit vermindert de zwelling en ontstekingsreactie.

  • Massage helpt de afvalstoffen uit spieren af te voeren, verlengt de spieren en pezen en helpt zo het herstel.

  • Kinesiotape (medical taping) helpt de klachten te verminderen.

  • Rekoefeningen kunnen helpen de te korte, strakke illiotibiale band te verlengen. Oefeningen dienen één- tot tweemaal daags uitgevoerd te worden zolang de klachten bestaan.

  • Wanneer de stand van de gewrichten niet goed is, kan dit gecorrigeerd worden door het aanmeten van goede corrigerende hardloopschoenen, zooltjes of eventueel een brace.

  • Een oorzaak van de klachten is een verminderde kracht van de bil- en bovenbeenspieren. Het gaat hier met name om de spieren die het been naar buiten bewegen. Krachttraining bestaat uit oefeningen die de bil- en bovenbeenspieren versterken en oefeningen die de stabiliteit en coördinatie van het been en de heup verbeteren.

  • Door na de oefeningen minimaal 10 minuten ijs op de meest pijnlijke plek te houden, vermindert de bloeddoorstroming en tevens de ontstekingsreactie.

Bij duidelijke vermindering van de klachten kunnen de oorspronkelijke sportactiviteiten weer geleidelijk opgepakt worden. Deze mogen volledig hervat worden wanneer de klachten volledig verdwenen zijn. Om herhaling te voorkomen wordt geadviseerd wordt om de training geleidelijk op te bouwen.