Factsheet Warming-up – TopSport Topics

Achtergrond

Het doel van een warming-up is om de daaropvolgende prestatie te verbeteren en/of om blessures te voorkomen. De ideale warming-up is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de daaropvolgende prestatie, fysieke capaciteiten van de sporter, het klimaat (met name de temperatuur) en de tijd tussen warming-up en wedstrijd. De meeste effecten van een warming-up zijn toegeschreven aan een temperatuurverhoging van het lichaam, zoals een verbeterde zuurstoftoevoer en versnelde glycogeenverbranding [2]. Daarnaast zijn er ook andere effecten toegeschreven aan een warming-up zoals een verbeterde doorbloeding een verhoging van de initiële zuurstofopname en positieve psychologische effecten. Lees verder Factsheet Warming-up – TopSport Topics

Glycogeenvoorraad aanvullen hoeft bij voldoende rust niet direct na inspanning |Kennisbank – TopSport Topics

9 maart 2015 Samenvatting 

Jensen L, Gejl KD, Ørtenblad N, Nielsen JL, Bech RD, Nygaard T, Sahlin K, Frandsen U (2015) Carbohydrate restricted recovery from long term endurance exercise does not affect gene responses involved in mitochondrial biogenesis in highly trained athletes. Physiol. Rep., 3: e12184

Als er tussen twee trainingen of wedstrijden 24 uur rust zit, is het na de eerste inspanning niet noodzakelijk direct koolhydraten in te nemen. Als een sporter pas na 4 uur begint met het innemen van koolhydraten is de glycogeenvoorraad namelijk net zo goed hersteld. Daarnaast blijkt dat het uitstellen van de koolhydraatinname het herstel op spierniveau niet beïnvloedt. Lees verder Glycogeenvoorraad aanvullen hoeft bij voldoende rust niet direct na inspanning |Kennisbank – TopSport Topics